Wnętrze i nadwozie samochodu jest ładne. Samochód oferuje sporo wyposażenia i przestrzeni. Warto wspomnieć o masywnym sportowym nosie samochodu i zdecydowanie wygodnych fotelach samochodu.
Bagażnik
Bagażnik Renault jest przyzwoity i użyteczny. Długość bagażnika to ok. 93 cm, szerokość 112 cm, szerokość 112 cm, wysokość do pałąka 50 cm, wysokość całkowita ok. 77 cm. Do bagażnika można załadować torbę podróżną i wózek golfowy i nadal mieć sporo miejsca.
A jak prowadzi się Megane?
Przede wszystkim jest zdecydowanie wygodne. Bardziej komfortowy niż Octavia 2, ale należy pamiętać, że głębsze i ciaśniejsze nierówności poruszają nim bardziej niż Octavią, ale poza tym jest w jakiś sposób wygodniejszy. Jeździ lżej, bardziej płynnie i w jakiś sposób pięknie zrelaksowany. Łatwość, z jaką Megane jeździ, jest świetna. Owszem, nie jest w stanie ścinać zakrętów (proszę, potraktujcie to z przymrużeniem oka, Octavia nie jest samochodem sportowym, ale w czeskich warunkach jest dobrym porównaniem do innych samochodów) jak Octavia 2, ale dla mniej sportowych kierowców i rodzin z dziećmi samochód jest bardziej skłonny.
Gorszemu zachowaniu w zakrętach winna jest tylna oś wleczona, która nie osiąga właściwości osi wielowahaczowych, ale z drugiej strony jest tania w naprawie i niemal wieczna. Pod maską mamy silnik 1.5 dCi 78 kW, który ma wystarczającą moc do normalnej jazdy. Potrafi wprawić auto w ruch i nie ma najmniejszych problemów z utrzymaniem prędkości autostradowych, gdzie zaskakująca jest żwawość tego samochodu. Oczywiście, jeśli odpowiednio obciążymy samochód, będzie on miał nieco więcej pracy do wykonania, ale dla nas, zwykłych pasażerów, jest to nadal wystarczające.
Samochód ma również 6-biegową manualną skrzynię biegów, którą z pewnością docenisz. Samochód nie kusi do szybkiej jazdy, jest tak wyluzowany, ale nie oprze się szybszej jeździe. Wsiadasz do niego i wygodnie dojedziesz tam, gdzie chcesz. Zawsze lubię zabierać ten samochód na przejażdżkę, ponieważ jest „tak inny” w porównaniu do Concorso, wszystko jest bardzo lekkie i solidne. Kiedy nim jeżdżę i pokonuję kolejne kilometry, zapominam też o moich uprzedzeniach do tej marki, które zniknęły z biegiem lat. Jestem również zaskoczony bardzo przyjemnym zużyciem paliwa na poziomie około 5 l/100 km, chociaż nie jeżdżę na zużycie, ale w klasyczny sposób, do którego jestem przyzwyczajony. Krótko mówiąc, Renault na pewno nie zawiedzie, przynajmniej nie w tej konfiguracji.
Silnik i skrzynia biegów
Jak wspomniałem wyżej, pod maską auta kryje się silnik 1.5 dCi o mocy 78 kW. Naprawdę pochwaliłbym ten silnik, ponieważ spisał się wyjątkowo dobrze dla Renault. Silnik ciągnie od niskich obrotów i ma dużo mocy. Jest również bardzo ekonomiczny. Bardzo dobrze współpracuje z 6-biegową manualną skrzynią biegów, w której, jak w jednym z nielicznych silników wysokoprężnych, można jechać z prędkością około 50 km/h na 4. biegu bez zauważalnej podsterowności. Jego moc jest wystarczająca nawet do bardziej energicznej jazdy. Co więcej, jest doskonale wyciszony, a sam silnik pracuje bardzo cicho.
Minusem tego samochodu jest jednak filtr DPF, który jest dostarczany z tym silnikiem. Poza tym nie mogę powiedzieć pół słowa o tej jednostce napędowej. Niezawodność silnika również nie jest zła. Rozrząd jest napędzany paskiem z interwałem wymiany wynoszącym 120 000 km, kiedy to zaleca się wymianę łożysk korbowodu, ponieważ te warianty o mocy 78 kW utknęły na łożyskach korbowodu. Oczywiście największy wpływ na to ma główny i zawsze wspominany temat wymiany oleju , więc wymieniaj go częściej, a samochód nie powinien zatrzeć się na korbie.
Wolałbym jednak wymienić rozrząd korbowy i łożyska korbowodu jako środek zapobiegawczy przy zakupie, dla spokoju ducha. Osobiście zalecam wymianę oleju po 10 000 km, maksymalnie 15 000 km. Jednak, jak już wiesz z moich poprzednich recenzji i artykułów, osobiście zmieniam wszędzie po 10 000 km. Specyfikacja oleju dla tego pojazdu to RN0710 5W-40. Jednak zaletą tej wersji jest wysokociśnieniowa pompa common rail firmy Continental, która jest bardziej niezawodna niż ta od Delphi.
Renault Megane trzeciej generacji nie jest samochodem sportowym, ale jego zwinna jazda dosłownie sprawia przyjemność. Prowadzi się bardzo dobrze i całkiem komfortowo. Silnik jest doskonale wyciszony, a zużycie paliwa jest bardzo niskie.
Jak wymienić olej w Renault Megane 3?
Ponownie, jest to prosta sprawa, ale ma jeden haczyk, a mianowicie specjalny kwadrat na śrubie olejowej. Polecam więc ten zestaw kwadrantów, a przynajmniej ten konkretny kwadrant 8 mm, gdy jego cena waha się między 15 a 40 zł.
Rozgrzewamy samochód do około 50 stopni i zdejmujemy plastikową pokrywę silnika przymocowaną śrubami 10mm.
Odkręcamy korek miski olejowej za pomocą kwadratu 8 mm
Odkręcamy filtr oleju znajdujący się w niewielkiej odległości od lejka oleju w kierunku chłodnicy. Jest on ukryty pod wężami. Odkręć go ręcznie, co czasami jest trudne, lub użyj uniwersalnego ściągacza przeznaczonego do tych filtrów. Najbardziej idealna jest jednak specjalna nasadka 76 mm, która wygodnie poluzuje filtr. Idealnie jest poszukać klucza nasadowego 12-kątnego 76 mm, a nie precyzyjnego klucza Renault, ponieważ klucz nasadowy można dostać za około 20 zł, podczas gdy oryginał kosztuje około 120 zł. Pod filtr podłożyłbym jeszcze starą szmatę, trochę „zabrudzi” komorę silnika przy odkręcaniu.
Gdy cały olej wycieknie zakładamy nowy filtr oleju, delikatnie nacierając jego gumę uszczelniającą nowym olejem. Nowy filtr dokręcam ręcznie, tak aby był stabilny, krótko mówiąc na siłę mojej ręki, nie trzeba przesadzać.
Następnie wracamy do śruby miski olejowej, gdzie zalecam przynajmniej wymianę miedzianej podkładki uszczelniającej 16x22x2 mm lub oryginalnej podkładki o numerze 834823 za 3 zł przy każdej wymianie oleju. Moment dokręcenia śruby miski olejowej to 20 Nm.
Numery części i ceny:
Filtr oleju – Febi Bilstein 32398 za 81 14 zł, FILTRON OP 643/4 za 16 zł.
Olej – Elf OLEELF5W40EVOSXR5-K – EVOLUTION 900 SXR 5W-40 – 5L za 150 zł.
Na co zwrócić uwagę kupując Megane 3?
Możemy powiedzieć wszystko to, co już powiedzieliśmy w przypadku innych diesli, lub po prostu losową próbkę:
dwumasowe koło zamachowe i sprzęgło,
wycieki płynów eksploatacyjnych,
korozja, czy samochód był rozbity, pochodzenie,
działanie całego wyposażenia,
nierównomierny przebieg opon,
kontrola hamulców,
stan filtra DPF.
Dla kogo przeznaczony jest samochód używany i jego ceny
Samochód używany skierowany jest przede wszystkim do rodzin z dwójką dzieci. Jest bezobsługowy, a jego ceny zaczynają się od 10 000 do 25 000 zł, w zależności od stanu i przebiegu. Ja optowałbym za złotym środkiem, gdzieś w okolicach 15 000 zł, kiedy można kupić przyzwoite auta.
Jak już wspomniałem Renault Megane 3 generacji to świetny samochód dla rodziny z dwójką dzieci, czy też samochód dla kobiety, która wozi swoje pociechy do szkoły czy na uczelnię. Coś do niego załadujemy i na pewno bezpiecznie nas przewiezie. Jest to fajna alternatywa dla Skody Octavii 2 generacji, gdzie można dostać to auto za mniejsze pieniądze z bardzo dobrym silnikiem diesla. Jest to też idealny samochód na dojazdy do pracy, gdzie dostajemy sporo miejsca przy niskim spalaniu.
Zalety:
Przystępna cena zakupu
Tani serwis
Dobry silnik wysokoprężny 1.5 dCi 78 kW
Dobra ochrona przed korozją
Niskie zużycie paliwa
Izolacja akustyczna
Wady:
Trudniejsze pokonywanie zakrętów ze względu na oś wleczoną
Wymagana zapobiegawcza wymiana łożysk korbowodu
Jakość tworzyw sztucznych na radiu i przyciskach
Moim marzeniem było pisanie artykułów o samochodach, testowanie ich i majsterkowanie przy nich. Lubię samochody z duszą i historią i nie obchodzi mnie czy mają 10 czy 500 koni mechanicznych. Piszę dla Was instrukcje napraw, doświadczenia, recenzje samochodów, a także o różnych sprawach związanych z motoryzacją.