Test samochodu używanego: Nissan Qashqai 2. generacji – pionierska (r)ewolucja

0
12
Nissan Qashqai 2. generacji

Jego poprzednik przecierał szlaki dla crossoverów w miejskiej dżungli. Druga generacja popularnego Nissana Qashqai poprawiła jakość materiałów, design i zaoferowała lepsze jednostki napędowe.

Crossover, o wewnętrznej nazwie kodowej J11, był produkowany w Sunderland w Wielkiej Brytanii i oferował nieco większą praktyczność w porównaniu z konwencjonalnym hatchbackiem Pulsar, a w szczególności znacznie lepsze możliwości terenowe. Autor tego artykułu ma dwuletnie praktyczne doświadczenie z tym modelem. Co mogę o nim powiedzieć? Kupiłbym go ponownie.

Przede wszystkim do miasta

Zbudowany na platformie CMF-C, Qashqai jest przede wszystkim przeznaczony nie do jazdy w terenie, ale w ruchu miejskim. Mimo to w ofercie znalazła się również wersja 4×4, ale większość sprzedanych egzemplarzy musiała zadowolić się napędem na przednie koła. Wyższe podwozie z prześwitem 18 cm pozwala na łatwe parkowanie przy wysokich krawężnikach lub pokonywanie wybojów i zapadniętych studzienek kanalizacyjnych.

Elegancka stylistyka

Wygląd zewnętrzny jest świeży, dynamiczny i nie zawstydzi Cię przed supermarketem. Czarny plastik pokrywa dolną część drzwi i nadkola, co jest rozwiązaniem łatwym w utrzymaniu i naprawie. Reflektory przednie i tylne mają swój charakterystyczny wygląd, a światła do jazdy dziennej zmieniły się po liftingu. Panoramiczny szyberdach dodaje ekskluzywności w wyższych wersjach wyposażenia, ale niestety jest tylko stały. Można go wyposażyć w elektrycznie sterowaną roletę.

Przytulne wnętrze

Wnętrze to zupełnie inny świat niż w poprzedniku. Kabina ma dobrze wyprofilowane przednie fotele, dużo miękkich w dotyku materiałów na desce rozdzielczej, nowocześnie wyglądający zestaw wskaźników, a także system multimedialny NissanConnect. Z przodu jest wystarczająco dużo miejsca, ale z tyłu jest nieco gorzej, ale dwie dorosłe osoby normalnego wzrostu mogą usiąść całkiem wygodnie. Osoby o wzroście powyżej 180 cm nie będą już czuły się w pełni komfortowo. Przestrzeń nad głową jest również ograniczona przez panoramiczny szyberdach w niektórych wersjach.

Bagażnik jest w sam raz

Bagażnik ma pojemność 410 litrów i podwójne dno, którego konstrukcja pozwala również na podzielenie podłogi na dwie części. Jeśli podłoga pośrednia nie jest używana, na podłodze powstaje nieprzyjemny stopień. Po złożeniu tylnej kanapy Qashqai może pomieścić 1 585 litrów.

Nowoczesne wyposażenie

Qashqai drugiej generacji oferował szereg zaawansowanych elementów wyposażenia. System Safety Pack był w stanie m.in. odczytywać znaki drogowe, ostrzegać przed zjechaniem z pasa ruchu i zatrzymywać się w przypadku pojawienia się przeszkody przed samochodem. Parkowanie ułatwiał panoramiczny system kamer zewnętrznych (w przednim grillu, tylnej klapie i lusterkach wstecznych). Dostęp do samochodu został uproszczony dzięki bezkluczykowemu dostępowi z chipem zamiast kluczyka, a w tym przypadku przycisk zapewniał uruchomienie.

Właściwości jezdne

Modele z napędem na przednie koła początkowo miały tylko konwencjonalną belkę skrętną na tylnej osi, z zawieszeniem wielowahaczowym zarezerwowanym dla pojazdów czterokołowych. Ostatecznie szesnastosuwowe silniki wysokoprężne i benzynowe otrzymały zawieszenie wielowahaczowe, a belka skrętna pozostała zarezerwowana dla modeli 1.2 DIG-T i 1.5 dCi. Na właściwości jezdne wpływa wybór rozmiaru opon. Na podstawowych 16-kach samochód unosi się jak na chmurce, 18-ki zapewniają lepsze wrażenia z jazdy, ale znów kosztem komfortu. Wygłuszenie kół jest doskonałe.

Udany lifting

W 2017 roku Qashqai drugiej generacji przeszedł udany lifting. Oprócz nowej i bardziej eleganckiej kierownicy, ładniejszej tapicerki i poprawionego systemu informacyjno-rozrywkowego, otrzymał nowy wygląd nosa, w tym charakterystyczne światła i reflektory. Podstawowy 12-cylindrowy turbodoładowany silnik benzynowy i większy 16-cylindrowy silnik otrzymały wspólny zamiennik w postaci 13-cylindrowego turbodoładowanego silnika 1.3 TCE opracowanego wspólnie przez Renault i Mercedesa.

Nissan Qashqai 2. generacji

Silniki z sojuszu Renault

Większość zastosowanych silników, z wyjątkiem turbodoładowanego benzynowego silnika szesnastocylindrowego, pochodziła od Renault. Nissan z kolei dostarczył sprawdzoną automatyczną skrzynię CVT.

Silniki benzynowe

1.2 DIG-T (85 kW, 190 Nm) – przemianowany na 1.2 TCE Renault. Długo się nagrzewa, więc olej łatwo rozcieńcza się benzyną. Jeśli nie jeździsz na długich dystansach, nie tankujesz wysokooktanowej benzyny i nie wymieniasz oleju po przejechaniu maksymalnie 10 000 km, nie pożyje długo. Zużycie wynosi ponad 7 litrów, z automatyczną skrzynią CVT nawet 10.

1.3 DIG-T (odpowiednio 103 kW, 240 Nm i 117 kW, 240 Nm) – wręcz przeciwnie, świetna jednostka ze wspólnego rozwoju Renault i Mercedesa, pojawiła się po faceliftingu i zastąpiła 1.2 DIG-T i 1.6 DIG-T. Zużycie doskonałe, dynamika też. Dostępny również z dwusprzęgłową skrzynią biegów DCT.

1.6 DIG-T (120 kW) – przed liftingiem, lepszy wariant benzynowy niż 1.2 DIG-T, zużycie paliwa porównywalne, osiągi znacznie wyższe, niezawodność również lepsza.

Silniki wysokoprężne

1.5 dCi (81 kW, 260 Nm) – w ewolucji Euro 6, doskonała jednostka napędowa z wyeliminowanymi wszystkimi wadami ponad dwudziestu lat rozwoju. Cichy, wyrafinowany, zużycie paliwa z łatwością poniżej 5 litrów i bezproblemowa regeneracja DPF. Nie pracuje już dużo na wyższych obrotach.

1.6 dCi (96 kW, 320 Nm) – trwały i jeden z najlepszych diesli w swojej klasie pojemnościowej. Jest nieco gorszy od 1.5 dCi, ale ma górną granicę, której brakuje mniejszej jednostce. Jako jedyny posiada napęd na cztery koła All Mode 4×4.

1.7 dCi (110 kW) – w ofercie tylko przez krótki czas, zastępując 1.6 dCi

Skrzynie biegów

6-stopniowa manualna – podstawowy wybór we wszystkich wersjach silnikowych, schemat zmiany biegów mógłby być bardziej precyzyjny.

CVT (X-Tronic) – bezstopniowy automat Jatco, nie może być łączony z napędem 4×4, płynnie zmienia biegi, ale przez swoją konstrukcję pogarsza osiągi silnika.

DCT – dwusprzęgłowa automatyczna skrzynia biegów tylko dla 1.3 DIG-T.

Podsumowanie

Qashqai drugiej generacji to nowoczesny samochód, który poradzi sobie w lżejszym terenie, a w wyższych wersjach wyposażenia będzie rozpieszczał przytulnością i komfortem. Podwozie ma dobry prześwit, a progi są zakryte przez drzwi, więc nie pobrudzisz sobie spodni przy wysiadaniu. Wybierz jeden z silników wysokoprężnych lub zmodernizowany 1.3 DIG-T, a nie będziesz rozczarowany.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj