Mały, ekonomiczny i praktyczny: który samochód najlepiej sprawdza się w ruchu miejskim?

0
11
Samochody dla miasta

Ruch miejski jest w większości przypadków zakorkowany i nieco chaotyczny. Możemy sobie jednak nieco pomóc wybierając odpowiedni samochód, który ułatwi nam poruszanie się po tej miejskiej dżungli. Jednak nawet tutaj ważne jest, aby zastanowić się, do czego będę potrzebował samochodu.

Określ swoje priorytety

Ustalenie priorytetów jest tutaj kluczowe. Musimy wiedzieć z wyprzedzeniem, czy potrzebujemy małego partnera, który przewiezie nas kilka kilometrów i tylko nas samych. Innym przykładem może być sytuacja, w której musimy jeździć po mieście, ale nadal potrzebujemy przewozić bardziej nieporęczne ładunki, w którym to przypadku lepsze są samochody dostawcze. Innym punktem odniesienia może być sytuacja, w której chcemy przewozić ludzi na życie lub do pracy, jak taksówka lub Uber. W takim przypadku powinniśmy szukać większego komfortu, przestrzeni i odrobiny reprezentacyjności. Ostatnim kryterium, które jest bardzo ważne, jest cena.

Co należy wziąć pod uwagę

  • W przypadku samochodów miejskich trzeba liczyć się z częstymi startami. Z tego punktu widzenia zakup samochodu z silnikiem diesla nie jest dobrym pomysłem, ponieważ nie do końca będzie się on z nim lubił. Kolejny problem będzie z rozgrzewaniem silnika, gdzie znów większość silników wysokoprężnych potrzebuje więcej czasu na rozgrzanie się do temperatury roboczej.
  • Pojemność jest często pewną gwarancją niezawodności silników, ale w ruchu miejskim raczej wyciągnie nam pieniądze z kieszeni, a w korkach ciężko wykorzystać np. jego potencjał mocy.
  • Kolejnym ograniczającym aspektem może być wielkość samochodu. Przykładowo, duży Ford Ranger z pewnością wzbudza respekt i w wiosce zostaniemy obsypani komplementami, ale parkowanie w centrum Pragi będzie dosłownie szarpaniem nerwów. Podobnie poruszanie się na przykład po włoskich ulicach może sprawić, że stracimy rozum.
  • Kolejnym aspektem jest serwisowanie samochodu. Jeśli przejeżdżam zaledwie kilka tysięcy kilometrów rocznie, a silnik pracuje przez długi czas w korkach i jest nieustannie poddawany uruchamianiu i wyłączaniu, to często cierpi on znacznie bardziej niż samochody poruszające się w bardziej swobodnym ruchu. Dlatego, biorąc pod uwagę te fakty, należy dostosować interwały serwisowe, aby przyspieszyć wymianę oleju, ponieważ olej może ulec szybszej degradacji w tych warunkach, nawet jeśli nie osiągniemy przebiegu wymagającego wymiany. Innym aspektem jest pilnowanie klocków hamulcowych, ponieważ w ruchu miejskim hamulce są znacznie bardziej zużyte i obciążone niż podczas płynnej jazdy.

Transport publiczny lub opłacenie usługi transportowej

Choć nie lubię się do tego przyznawać, muszę wspomnieć o tej opcji, najwygodniejszym sposobem poruszania się po mieście jest korzystanie z transportu publicznego, który często jest szybszy i znacznie tańszy. W rzeczywistości wielu mieszkańców dużych miast nie wyobraża sobie nawet posiadania samochodu. Sporadyczne korzystanie z taksówek, Ubera lub usług carsharingowych również może być opcją.

Małe samochody miejskie

Samochody te przeznaczone są raczej do przewozu jednej lub dwóch osób lub do dostarczania małych paczek lub ładunków o niewielkiej objętości.

Skoda Citigo lub Volkswagen UP!

Skoda Citigo lub Volkswagen UP!

Pojazdy te są bardzo popularne, na przykład wśród firm dostarczających żywność. Nie są bardzo drogie w zakupie, są bardzo zwrotne i czują się w mieście jak ryba w wodzie. Pod maską mają świetne silniki 1.0 MPI, które są oczywistym wyborem. Ich zakres mocy wynosi od 44-55 kW. Są to również samochody bardzo łatwe w serwisowaniu, a ceny części są zazwyczaj bardzo rozsądne.

Kolejną idealną zaletą jest to, że mają bardzo ciężkie życie, na przykład w dostawach odświeżania, a mimo to działają przez wiele lat. O tych pojazdach pisaliśmy już kilkukrotnie, dlatego nie ma sensu dalej ich rozmywać.

Opel Adam 1.4

Opel Adam 1.4.

Jeśli chcesz wyrwać się z formy i być bardziej „szykowny”, jest Opel Adam. Jego produkcja rozpoczęła się w 2013 r., ale osobiście szukałbym egzemplarzy z 2018 r. 14-cylindrowy silnik ma moc 64-74 kW. Nie do końca polecałbym wersję turbo, której i tak nie będziesz używał w mieście. Adam nie tylko dobrze się prowadzi, ale jest też bardzo niezawodny. Nie jest tak kobiecy jak wiele małych samochodów i nie jest hańbą nawet w męskich rękach.

Hyundai i10

hyundai i10

Ten maluch jest czasami pomijany, a to oczywiście duży błąd. Jest produkowany od kilku lat i nie pomylisz się z żadną z jego generacji. Moc silnika we wszystkich generacjach zawsze wynosi około 50 kW i ponownie, jak wspomniano powyżej, wszystkie są niezawodne. Jego moc jest nie tylko niezawodnie wystarczająca dla małego samochodu, ale także bardzo dobra pod względem zużycia paliwa.

Nie jest tak popularny we flotach firmowych, dlatego zwykle jest lepiej zachowany niż jego rywale z Grupy. Ponadto są nieco lepiej wyposażone, ale nie zawsze jest to prawdą. Jeśli zainwestujesz dodatkowe pieniądze, kupisz prawie nowy samochód. Zwykle jest łatwy w serwisowaniu, a ceny usług nie rozbijają banku.

Ford Fiesta 7. generacji

Forf Fiesta 7. generacja

Jeśli szukasz nieco „bardziej sportowej jazdy”, Fiesta z pewnością Cię nie zawiedzie. Osobiście zaryzykowałbym stwierdzenie, że ze wszystkich małych samochodów, Fiesta jest najlepiej prowadzącym się autem. Ma świetny sportowy wygląd i jest dobrze wykonana. Siódmą generację można kupić w cenie około dwustu dwudziestu tysięcy. Za te pieniądze dostajemy jednak samochód doskonały pod każdym względem.

Fiesta przez lata dojrzała i sporo urosła. Ponieważ będzie to samochód miejski, do wyboru będą silniki benzynowe. Obie jednostki, które nadają się do naszych celów, mają tylko trzy cylindry. Podstawowym jest atmosferyczny 1.1 o mocy 52-63 kW, który z pewnością nie jest zły i na pewno wystarczający do jazdy po mieście, a dzięki pośredniemu wtryskowi nadaje się również na krótkie dystanse. Ale uwaga, nie znosi opóźnień w interwałach olejowych. Zwróciłbym też uwagę na wcześniejsze wymiany paska rozrządu, a nie zalecane 200 000 km.

Szybszą opcją jest 1.0 Ecoboost, który ma zakres mocy od 63-103 kW, bardzo duży zakres. Pod względem serwisowania jest podobny do swojego słabszego brata bez turbodoładowania, ale bardziej nadaje się do miast, w których będziesz korzystać z obwodnic.

Renault Clio 0.9 TCE (4. generacja)

Renault Clio 0.9 TCE (4. generacja)

Jeśli chcesz czegoś wygodnego, łatwego w utrzymaniu, nie do końca małego i w dobrej cenie, nie szukaj dalej. Renault Clio czwartej generacji to świetny pomocnik, a niezawodny silnik 0.9 TCE w dowolnym wariancie mocy nie będzie złym wyborem. To niezawodny silnik z łańcuchem rozrządu i wtryskiem pośrednim.

Przyznaję, że wnętrze samochodu jest trochę własne i jest sporo plastiku, ale nic, czego nie można przetrwać. Clio jest przyjemne w prowadzeniu, dostępne są warianty trzydrzwiowe i pięciodrzwiowe, a nawet kombi. Nie oczekuj jednak żadnych pocisków, ani ultra-wydajnego samochodu. Jednak za te pieniądze otrzymasz bardzo przyzwoity samochód pod względem stosunku ceny do wydajności, który jest również przyjazny dla serwisu z rozsądną ceną serwisu.

A co z hybrydą?

Hybrydy są często idealnym połączeniem napędu elektrycznego i spalinowego. Sprawdza się głównie w ruchu miejskim i nie ma problemu z euronormami.

Toyota Yaris 3 generacji

Toyota Yaris 3 generacji

Jeśli hybryda, to od Toyoty. Toyota zna się na hybrydach, w końcu produkuje je od wielu lat, a japońska technologia jest bardzo dobra. Ponownie, w przypadku tej Toyoty szukałbym samochodów około 2018 roku i nowszych. To prawda, hybrydy generalnie mają wyższą cenę zakupu i Yaris nie będzie wyjątkiem. W przypadku naprawdę ładnych egzemplarzy należy spodziewać się ceny około 65 000 zł.

Samochody mają około 100 koni mechanicznych i uwierz mi, to wystarczy dla Yarisa. Wykonanie wnętrza jest dobre, ale może zdarzyć się skrzypienie, czy konieczność zmagania się z multimedialnym systemem informacyjno-rozrywkowym. W mieście jednak Yaris jest świetny. Jazda po mieście jest żwawa, a samochód bardzo zwrotny. Bez większych problemów można nim przejechać około 5 litrów i to również w ruchu miejskim. Ogólna niezawodność samochodu jest na bardzo wysokim poziomie.

MG 3 Hybrid

MG 3 hybrid

Nowość na rynku samochodów MG i w rzeczywistości ogólna świadomość marki MG. Ten producent samochodów oferuje bardzo interesujący samochód hybrydowy w dość kuszącej cenie. Mianowicie nowe auto można nabyć nawet za 80 000 zł, co jest ciekawą ofertą. Jest to niewielki hatchback. Oczywiście dopiero czas pokaże jego ogólną niezawodność.

Co ciekawe, auto osiąga moc do 200 KM, ale nie przez cały czas. Taką moc uzyskuje się tylko przy dobrej pojemności akumulatora, więc jest to idealny żywy pocisk do miasta, bo na autostradzie może być bardziej problematyczny. Ogólne wykończenie samochodu wcale nie wygląda źle i jeśli chcesz rocznego używanego samochodu z ciekawą ceną i osiągami, dlaczego nie spróbować.

A co z elektrycznym?

Dla mnie najlepszą opcją do jazdy po mieście jest prawdopodobnie zakup samochodu elektrycznego, jeśli oczywiście pozwalają na to finanse. Jest on obecnie bezemisyjny i nie ma problemu z poruszaniem się po mieście. O ile jestem miłośnikiem samochodów spalinowych, o tyle do tego zadania jest to bardzo dobry wybór. Oczywiście zależy to również od możliwości ładowania w okolicy.

Volkswagen E-Golf

Golf to samochód cieszący się złą sławą, ale można go kupić również w wersji elektrycznej. Cena E-Golfa spadła już do interesujących cen. W okolicach 75 000 zł można dostać pięcioletni używany samochód z przebiegiem do 50 000 km. Zasięg to realnie około 160 km, co w zupełności wystarczy do jazdy po mieście. Co więcej, jeśli mieszkasz na obrzeżach miasta i masz panele słoneczne na domu, samochód elektryczny od razu staje się ciekawą opcją.

Golf jest uczciwie wykonany, do czego nas przyzwyczaił, i nie wymaga tak częstego serwisowania jak samochód z silnikiem spalinowym. Najgorszą rzeczą będzie jednak awaria akumulatora, ale nawet biorąc pod uwagę jego degradację, samochód ten posłuży nam przez długi czas na krótkich trasach po mieście.

Dacia Spring

Dacia Spring

Kiedy była nowa, nie miało to większego sensu, ale jako samochód używany, Dacia Spring zaczęła wyglądać interesująco. Jest to jeden z najtańszych samochodów elektrycznych na naszym rynku. Tak, to Dacia, więc wszędzie widać oszczędności, jednak cena zaczęła rekompensować niedociągnięcia. Niestety inne niedociągnięcia to niska moc i niezbyt duży zasięg, który nawet w nowym samochodzie został wymieniony na 220 km. Nie jest to oszałamiająca wartość i w realnym życiu bardziej można liczyć na 150 km, ale do jazdy po mieście? Czemu nie!

Jako auto używane można go dostać nawet za 50 000 zł i za te pieniądze przebieg jest tego wart! Co więcej, za wspomnianą kwotę możemy go dostać w przebiegu do 15 000 km, a to oznacza, że nadal będzie na gwarancji. Za te pieniądze dostajemy pełnoprawny samochód elektryczny, który w zupełności wystarczy nam do poruszania się po mieście. Układ kierowniczy jest dziecinnie miękki, a bagażnik przypomina raczej dwie torby na zakupy, ale według testów spisuje się całkiem solidnie i przebija nawet droższych kolegów.

Bezpretensjonalny van do miasta

Przyjrzyjmy się teraz początkującemu przedsiębiorcy szukającemu dobrego sługi z ograniczonym budżetem, któremu nie przeszkadza tak zwane „chlapanie wokół komina”.

Dacia Dokker

Dacia Doker

Pozostańmy przy Dacii. Jeśli szukasz niezawodnego, taniego vana, nie szukaj dalej. Wybierz używanego Dokkera z silnikiem 1.6i o oznaczeniu K7M. Silnik nie tylko nie ma nic przeciwko jeździe, ale jest bardzo niezawodny, co zauważyliśmy w najbardziej niezawodnych silnikach benzynowych. Co więcej, jest całkiem niezawodny i można do niego bez problemu zmieścić paletę i jeszcze zostanie trochę miejsca.

Przestrzeń ładunkowa wynosi 3,3 metra sześciennego, a ładowność waha się od 572 do 678 kg. To całkiem przyzwoita ładowność do transportu małych przedmiotów elektrycznych, mebli, paczek i innych potrzebnych rzeczy. Oczywiście należy szukać wersji użytkowej z tylko dwoma siedzeniami, gdy dodatkowe będą tańsze niż tak zwana wersja cywilna z pełnymi siedzeniami.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj