W porównaniu do poprzednich generacji A4, B8 otrzymał bardziej wysuniętą do przodu przednią oś, przenosząc silnik dalej za przednią oś, poprawiając prowadzenie poprzez lepsze zrównoważenie masy pojazdu między przednią i tylną osią.
Niezliczone opcje silników
Dostępnych jest kilka rodzajów silników benzynowych i wysokoprężnych. W zależności od modelu, dostępnych jest do 10 silników benzynowych i do 10 silników wysokoprężnych. Najpopularniejsze silniki benzynowe to 1.8 TFSI i 2.0 TFSI. W przypadku silników wysokoprężnych dostępne są 2.0 TDI o mocy 125 kW i 140 kW w nowszych modelach oraz niesławny sześciocylindrowy 3.0 TDI o mocy 176 kW lub 180 kW w wersji po faceliftingu. W naszym teście mamy 2.0 TDI o mocy 120 kW i 380 Nm momentu obrotowego, który został umieszczony w modelach po faceliftingu.
„Szczuplejszy” silnik nie zaszkodzi
W testowanym przez nas A4 znajdziemy 2.0 TDI o mocy 120 kW, jest to nowsza wersja silnika, który zaczął być montowany w modelach po faceliftingu. Silnik nie należy do najszybszych, ale do codziennej jazdy ma niezłą ekspresję i całkiem przyjemną elastyczność. W połączeniu z 6-biegowym manualem to bardzo dobre połączenie.
Oczywiście wolelibyśmy w A4 trzylitrowego sześciocylindrowca z napędem na wszystkie koła i automatyczną skrzynią biegów, ale wtedy znów mówimy o nieco innych kosztach serwisowych. W tym „uboższym” wariancie zbliżamy się do poziomu Octavii, a jeśli nie potrzebujemy tyle miejsca w środku i dużego bagażnika, co Octavia, oto bardzo atrakcyjna alternatywa, którą można jeździć za około 5-6 litrów.
Czy A4 B8 potrafi pokonywać zakręty?
Odkąd ta generacja A4 przeniosła silnik bardziej za przednią oś, musimy powiedzieć, że układ kierowniczy przesunął się nieco do przodu w porównaniu do poprzednich generacji, co jest zauważalne na zakrętach. W połączeniu z dwulitrowym silnikiem, który nie jest tak ciężki jak sześciocylindrowy, można odnieść wrażenie, że samochód nauczył się pokonywać zakręty. Oczywiście nie można oczekiwać sportowych popisów, ale na drogach powiatowych można cieszyć się bardziej zwinną jazdą. W naszym samochodzie mamy również podwozie S-line, które jest nieco sztywniejsze i obniżone w porównaniu do zwykłego, co jest zauważalne podczas jazdy. Nie jest jednak zbyt twarde, więc komfort jazdy z pewnością na tym nie ucierpi.
Jeśli Audi, to Quattro
My w redakcji również posiadamy Audi z napędem na wszystkie koła Quattro i kiedy mieliśmy okazję przetestować wersję z napędem na przednią oś, byliśmy nieco sceptyczni. Trzeba jednak przyznać, że w A4 z dwulitrowym dieslem napęd na przednią oś nie jest do końca złym rozwiązaniem. Musimy również wziąć pod uwagę wymagania właściciela dotyczące niższych kosztów serwisowania, które zapewnia ta kombinacja silnika, skrzyni biegów i napędu na przednie koła. Dla nas ta kombinacja jest przezabawna i z pewnością ma sens.
Bagażnik i przestrzeń wewnętrzna
Jak to często bywa w przypadku A4, przestrzeń naprawdę nie jest na wagę złota. W porównaniu do wspomnianej Octavii, w samochodzie będzie trochę ciasno. Musimy jednak wspomnieć, że Octavia słynie z przestrzeni wewnętrznej i dużego bagażnika.
Jeśli chodzi o tylne siedzenia, to jeśli kierowca jest wysoki, to może być pewien problem z miejscem z tyłu, ale w naszym przypadku (wzrost kierowcy około 180 cm) jest wystarczająco dużo miejsca dla drugiej osoby.
W porównaniu do BMW serii 3 czy Mercedesa serii „C” mówimy jednak o podobnej przestrzeni.
Bagażnik ma 490 litrów, co z pewnością nie jest dużo jak na wagon (wspomniana Octavia trzeciej generacji ma 590 litrów), ale znów jest sprytnie przemyślany. W bagażniku znajdują się szyny, do których można wsunąć suwak, i oczywiście druga podłoga, na której zwykle znajduje się zapas, ale jest też miejsce na mniejsze narzędzia lub zalecany sprzęt.
Na co zwrócić uwagę
Ogólnie rzecz biorąc, w przypadku A4 trzeba dobrze wybrać swoją motoryzację, nasza kombinacja w teście wydaje się niezawodna. Ale to atrakcyjny i pożądany samochód, więc należy kupować tylko sprawdzone egzemplarze. W podobnym przedziale cenowym co np. Octavia również znajdziemy A4, ale z większym przebiegiem, gdzie ryzyko jest większe. Ponownie nacisk kładziemy tu na historię, bo przebieg to nie wszystko, jeśli przez cały okres eksploatacji auta przestrzegano wydłużonych interwałów wymiany oleju (30 tys. km), problemy mogą pojawić się znacznie wcześniej.
Blokady są również typową usterką w A4 B8, zwykle ustępującą po 150-200 tys. km.
Jeśli zdecydujesz się na automatyczną skrzynię biegów, zalecamy szukanie samochodów z 6-biegową skrzynią Tiptronic. W przypadku większych przebiegów należy unikać skrzyni Multitronic, która była montowana w wersjach z napędem na przednie koła.
Plusy i minusy
Plusy:
Niższe koszty serwisowania w porównaniu do wyższych wersji silnikowych
Atrakcyjny i młodzieńczy wygląd
Niskie zużycie paliwa
Wysoka jakość wykonania wnętrza
Wady:
Mniej miejsca we wnętrzu
Wyższy koszt w porównaniu do Octavii
Podsumowanie
Podsumowując, jeśli ktoś szuka ciekawszej alternatywy dla Octavii i nie zależy mu na wielkości bagażnika i przestrzeni we wnętrzu, A4 jest dobrym wyborem. W testowanym przez nas zestawieniu możemy też mówić o akceptowalnych kosztach, które nie będą wspinać się na astronomiczne wyżyny.
Pod względem wyglądu jest to bardzo zabawny samochód, który sprawia bardzo młode wrażenie, lift ing odjął mu jeszcze kilka lat.
System informacyjno-rozrywkowy Audi jest przyjemny, responsywny i stosunkowo szybki w obsłudze. W wersji po faceliftingu znajdziemy już łączność Bluetooth do słuchania muzyki z telefonu.
Wnętrze jest bardzo dobrej jakości, nic nie skrzypi i wszystko sprawia solidne wrażenie.
Wrażenia z jazdy są przyjemne, a osiągi z pewnością nie obrażają. Polecamy rozważyć wersję S-line, której podwozie jest nieco niższe, dzięki czemu możemy mieć mniej problemów w trudniej dostępnych miejscach.
Podstawowe parametry
Model: Audi A4 B8 Avant Rok: 2014 (lifting) Silnik: 2.0 TDI (diesel) Moc: 120 kW (161 KM) Moment obrotowy: 380 Nm Skrzynia biegów: 6-biegowa manualna Napęd: FWD (napęd na przednie koła)
Prędkość maksymalna: 216 km/h 0-100 km/h Przyspieszenie: 4,8 s 0-50 km/h Przyspieszenie: 10,7 s 80-130 km/h Dynamika:
Zużycie paliwa (w cyklu mieszanym) według Audi: 4,4 l/100 km Waga: 1675 kg Pojemność bagażnika: 490 litrów Przebieg testowanego samochodu: 166 xxx km