Mercedes-Benz to producent samochodów, który znacząco przyczynił się do rozwoju silników wysokoprężnych i wprowadził niejedną innowację.
Iveco 2.3 MultiJet
Co zaskakujące, silnik ten można znaleźć na przykład w Fiacie Ducato 3 (oczywiście można go również znaleźć w samym Iveco). Dlaczego więc o nim wspominamy? Ponieważ jest bardzo dobry. Wszyscy wiedzą, że samochody dostawcze mają ciężkie życie, więc potrzebują też dobrego silnika, a ten naprawdę spełnia swoje zadanie. Ma niesamowite zalety pod względem zużycia paliwa, mocy i wytrzymałości. Ma 96 kW, co jest wystarczające dla załadowanej furgonetki. Jest nieco głośniejszy, ale to wół roboczy. Turbosprężarka i wtryskiwacze są naprawdę solidnie wykonane. Najlepsze są wersje Euro 4, które mają ogromne 5,9 litra oleju. Ponownie, wymiany oleju najlepiej dokonywać w ciągu 15 000 mil, chociaż producent zaleca więcej, ale kogo to obchodzi, to służy. Najważniejszą rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę, jest interwał paska rozrządu, który wynosi maksymalnie 150 000 km lub 5 lat. Trochę wcześniej jest zawsze lepiej. Jeśli jesteś rzemieślnikiem i szukasz niezawodnego partnera, weź furgonetkę z tym silnikiem.
Honda 2.2i-DTEC
Silnik nosi oznaczenie N22. Honda znana jest głównie w połączeniu z silnikami benzynowymi, ale ten diesel zdecydowanie dobrze sobie poradził. Jego najlepszą wersją nazwałbym produkowaną w 2008 roku wersję Euro 4, bez filtra DPF. Silnik ma moc 103 kW i można go znaleźć na przykład w Hondzie CR-V trzeciej generacji. Ponownie, silnik ma turbo z obiegiem chłodzenia i solidnym wtryskiem. Silnik ma łańcuch rozrządu, który wytrzymał tylko 100 000 km od pierwszej serii produkcyjnej. Unikaj wersji z filtrem DPF, ponieważ znajdowały się one daleko od silnika i nie współpracowały dobrze z wtryskiem Bosch. Przekaźnik pompy zasilającej również czasami zawodził w wersji bez DPF. W przeciwnym razie jest to bardzo zabawny i bardzo dobrze zaprojektowany silnik.
Volkswagen Concern 1.9 TDI-PD 8v
Teraz jestem pewien, że rozgniewam wielu kierowców, twierdząc, że „PD” jest jednym z najlepszych silników wysokoprężnych. Zdziwilibyście się, będę argumentował, a dla mnie tak jest. Te silniki zostały zabite głównie przez głupie serwisowanie i samych użytkowników. Ja sam przejechałem na tym silniku ponad 430 tys. km, nadal z oryginalną krzywką i bez awarii wtryskiwaczy. Potrzeba tylko jednej rzeczy, a mianowicie wymiany oleju o prawidłowej specyfikacji po 10 000 km, dalszego dodawania dodatku do oleju napędowego i nie tankowania wątpliwego paliwa, a także wymiany paska rozrządu najlepiej co 90 000 km lub 5 lat. Ten silnik może nie jest najcichszy, ale jest oszczędny i ma solidną konstrukcję, bardzo łatwo zmienić rozrząd, ponieważ nie trzeba wymieniać żadnej pompy. Jednak nigdy nie kupuj „PD” z filtrem DPF. W ogóle się nie dogadują.
Volkswagen Concern 1.9 TDI (obrotowy)
Nie martw się, nie mogę zapomnieć o „Vagn rotary”. Ten silnik jest po prostu sukcesem i występuje w wersjach 66 kW lub 81 kW. Te silniki rotacyjne są legendami pod względem zużycia paliwa, przyspieszenia, które rozrywają Porsche, itp… Teraz cofnij się trochę, wiem, że żartowałem, ale ten silnik zasługuje na halę sławy. To bardzo dobra, solidna konstrukcja z naprawdę dobrym zużyciem paliwa i świetną krzywą mocy. Niestety, w dzisiejszych czasach czas trochę go dogania. Wtryskiwacze wytrzymują naprawdę marne przebiegi, a najgorszą usterką są tak bardzo zużyte pompy wtryskowe. Ponownie zalecałbym wymianę kolektorów w ciągu 90 000 mil lub 5 lat. Silnik można znaleźć od Skody Octavii 1 do Audi A6 B5. Nie do końca mogę ocenić, która wersja mocy jest bardziej niezawodna, być może 66 kW ze względu na brak zmiennego nachylenia łopatek turbo, ale jest to nieistotne.
Hyundai/Kia 1.7 CRDI
Przyjrzyjmy się teraz Koreańczykowi, który po prostu był dobry. 1.7 CRDI to świetny silnik, bardzo solidnie zbudowany. Ma różne zakresy mocy, przy czym te mocniejsze działają bardzo przyzwoicie, od około 85 kW do 100 kW. Rozrząd jest napędzany inteligentnym łańcuchem i nie ma żadnych problemów z wtryskiem. W okolicach 2014 roku pojawił się rzadki przypadek pękających głowic, który został już zażegnany. Ogromnym atutem silnika jest duży wlew oleju, a mianowicie 5,3 l, co oznacza, że olej nie ulega tak dużej degradacji i może przyjąć więcej niż czasami małe wlewy innych producentów. Utrzymuje to silnik w dobrej kondycji i zmniejsza jego zużycie.
BMW M57 3.0d
Sam posiadałem ten silnik. Jest to sześciocylindrowy silnik R6, który można znaleźć na przykład w E46 lub E39. Ten silnik naprawdę dużo wytrzymuje, o czym świadczą astronomiczne przebiegi używanych samochodów. Ma bardzo mocny ciąg i pracuje naprawdę bardzo ładnie, a także może być ekonomiczny. Wtrysk jest obsługiwany przez system Common Rail firmy Bosch. Jednak wiele silników kończy z rozrządem, ponieważ w tym silniku nie można stwierdzić, kiedy łańcuch grzechocze na zimno. Silnik ma dwa wałki rozrządu z 24 zaworami. Łańcuchy rozrządu są również umieszczone z przodu, więc silnik nie musi wychodzić z samochodu podczas wymiany, ale nie jest to łatwe zadanie. Chciałbym również podkreślić dźwięk silnika, który jest bardzo dobry jak na „diesla”!
Silnik Tatry T912
Jestem pewien, że spodziewasz się zobaczyć inne słynne silniki firm samochodowych, ale bylibyśmy hipokrytami, gdybyśmy zapomnieli o naszej rodzimej Tatrze, no cóż, rodzimej w tamtym czasie. Możesz znać ten wspaniały silnik, na przykład z Pragi V3S „Vejtraska”. Ci, którzy znali samochody V3S, wiedzieli, jakie miały życie i co potrafiły wytrzymać. Jakość silnika nie może być oceniana tylko przez jego ekstremalne przebiegi, świetne zużycie paliwa i prostą konstrukcję, ale także przez jego wytrzymałość w wymagających warunkach, z którymi ten silnik mógł sobie poradzić. Silnik ten może nie był najmocniejszy pod względem prędkości, ale miał solidną konstrukcję i wytrzymał w produkcji przez kilka dziesięcioleci. Jest to chłodzony powietrzem sześciocylindrowy silnik z rozrządem OHV. Moc wyjściowa silnika wynosi od 72 do 88 kW, nie jest to dużo, ale godne podziwu jest to, jak daleko V3S mógł kopać.
Citroën/Peugeot 2.0 HDI 8v
Fakt, że nawet we Francji silniki mogą to zrobić, podkreśla silnik HDI. Silnik ten wszedł do produkcji w 1998 roku. Był produkowany w dwóch wariantach mocy, 66 kW lub 80 kW. Znamy go na przykład z Peugeota 406 „pamiętnej taksówki Taxi”. Silnik ten radził sobie z prostym rozrządem OHC i wtryskiem Boscha. Największą szkodą, jaką można wyrządzić tym silnikom, jest wybieranie zimnego biegu, jak w przypadku wszystkich diesli. Silnik mógł pięknie pracować do 6 litrów na sto kilometrów, a przy dobrym serwisowaniu mógł osiągnąć naprawdę przyzwoity przebieg.
Moim marzeniem było pisanie artykułów o samochodach, testowanie ich i majsterkowanie przy nich. Lubię samochody z duszą i historią i nie obchodzi mnie czy mają 10 czy 500 koni mechanicznych. Piszę dla Was instrukcje napraw, doświadczenia, recenzje samochodów, a także o różnych sprawach związanych z motoryzacją.