Lewa czy prawa strona? Po której stronie świata jeździsz?

0
19
Lewa czy prawa strona

Większość krajów na świecie jeździ po prawej stronie drogi, ale jest kilka krajów, które jeżdżą po lewej stronie. Zwyczaj ten ma głębokie korzenie historyczne i interesujące powody. Przyjrzyjmy się, które kraje zdecydowały się jeździć po lewej stronie.

Europa

Kraje
Zjednoczone Królestwo
Irlandia
Malta
Cypr

Azja

Kraje
Japonia
Indie
Tajlandia
Malezja
Singapur
Indonezja
Mauritius
Sri Lanka
Bangladesz
Pakistan
Nepal
Seszele
Hongkong
Bhutan
Brunei

Afryka

Kraje
Afryka Południowa
Kenia
Tanzania
Uganda
Botswana
Lesotho
Malawi
Mauritius
Mozambik
Namibia
Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
Zambia
Zimbabwe

Australia i Oceania

Kraje
Australia
Nowa Zelandia
Fidżi
Papua-Nowa Gwinea
Samoa
Wyspy Salomona
Tonga
Tuvalu

Ameryka

Kraje
Gujana
Wyspy Dziewicze
Surinam
Barbados
Bermudy

Karaiby

Kraje
Jamajka
Barbados
Trynidad i Tobago
Bahamy
Saint Kitts i Nevis
Antigua i Barbuda
Saint Lucia
Saint Vincent i Grenadyny
Grenada

Historia jazdy w lewo: Jak to się wszystko zaczęło?

Historia tego zwyczaju, jazdy po lewej stronie, sięga czasów, gdy większość ludzi była praworęczna. Istnieją informacje, że nawet w starożytnym Rzymie ludzie jeździli po lewej stronie, na co wskazują znaleziska historyczne, takie jak pozostałości szyn wagonowych, ryciny na drogach i stare rzymskie monety przedstawiające jeźdźców przejeżdżających prawym ramieniem. Uważa się, że pojazdy mogły być prowadzone po lewej stronie tylko w celu zwiększenia stabilności lub lepszej obrony i ochrony kierowców w przypadku napotkania potencjalnych wrogów.

W średniowieczu rycerze i jeźdźcy konni preferowali jazdę po lewej stronie, aby trzymać prawe ramię bliżej przeciwnika lub potencjalnych napastników. Noszenie mieczy po lewej stronie ciała zmniejszało również ryzyko zranienia przechodniów podczas chodzenia po lewej stronie. Zwyczaj ten przetrwał do ery koni i powozów, kiedy to podróżowanie po lewej stronie uznano za bezpieczniejsze i bardziej naturalne, pozwalając woźnicom zachować prawą rękę wolną do potencjalnej walki. Poza tym, z tej pozycji woźnica i jeździec mieli również znacznie lepszy widok.

Kiedy i dlaczego nastąpiło przejście na jazdę po prawej stronie?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, dlaczego kierunek jazdy zmienił się na drogach w Europie i na całym świecie. Istnieje kilka możliwych wyjaśnień i teorii.

Historycznie rzecz biorąc, jazda w Europie tradycyjnie odbywała się po lewej stronie, ale nastąpiły stopniowe zmiany, ponieważ kraje stopniowo przechodziły na jazdę po prawej stronie. Jednym z głównych impulsów do tej zmiany był Napoleon Bonaparte, który nakazał jazdę po prawej stronie w większości kontrolowanych przez siebie krajów, aby zmniejszyć chaos i zamieszanie na drogach. Przepis ten został przyjęty w wielu krajach europejskich pod jego wpływem, w tym w dużej części Europy kontynentalnej.

Innym powodem było ujednolicenie zasad w Europie. Wraz ze wzrostem handlu i podróży międzynarodowych, posiadanie jednolitych przepisów drogowych okazało się bardzo praktyczne. Przejście na jazdę po prawej stronie było również podyktowane względami bezpieczeństwa. Wraz z rosnącą liczbą samochodów i rosnącą prędkością ruchu, konieczne było zmniejszenie ryzyka wypadków.

Przejście na ruch prawostronny w Polsce

Przejście na ruch prawostronny w Polsce odbyło się w dwóch etapach i miało kilka kontekstów historycznych.

Po I wojnie światowej i odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 r. nowo utworzona Rzeczpospolita Polska dążyła do ujednolicenia przepisów ruchu drogowego. Chociaż w niektórych miejscach w Polsce obowiązywał już ruch prawostronny, na niektórych obszarach nadal obowiązywał ruch lewostronny.

Rozporządzenie ogólne z 1922 r.

Zakończenie transformacji: Pełna transformacja została zakończona dopiero w 1926 r., kiedy wszystkie miasta i obszary w całej Polsce zostały zmuszone do dostosowania się do nowych przepisów ruchu drogowego.

Tak więc przejście na jazdę po prawej stronie w Polsce było procesem stopniowym, który rozpoczął się w XIX wieku w różnych regionach i został ostatecznie ujednolicony w 1926 roku.

Przejście na jazdę po prawej stronie w innych krajach europejskich

Kilka innych krajów europejskich przestawiło się z jazdy po lewej stronie na jazdę po prawej stronie w XX wieku, co było związane z różnymi wydarzeniami historycznymi i względami praktycznymi, głównie z ujednoliceniem przepisów w Europie, a także ze względów bezpieczeństwa drogowego.

W przeszłości w Czechosłowacji zawsze jeździło się po lewej stronie. Zmiana na prawą stronę nastąpiła 17 marca 1939 r., wkrótce po okupacji hitlerowskiej, kiedy to zarządzono ujednolicenie przepisów ruchu drogowego z Niemcami. Zmiana ta wprowadziła zasadę jazdy po prawej stronie drogi, która pozostała w Czechosłowacji, a później w Republice Czeskiej do dziś. Obecnie jazda po prawej stronie drogi w Czechach jest standardem w większości krajów na całym świecie.

Niemcy przestawiły się z jazdy po lewej stronie na jazdę po prawej stronie 7 kwietnia 1945 roku. Zmiana ta została wprowadzona w ramach powojennej odbudowy i stabilizacji kraju. Austria przeszła na ruch prawostronny we wrześniu 1938 r., wkrótce po aneksji do Niemiec (Anschluss). Słowacja, jako część Czechosłowacji, przeszła na ruch prawostronny 17 marca 1939 r., podobnie jak część Czech. Węgry również stopniowo przechodziły na prawą stronę po 1939 roku.

Szwecja przeszła na prawą stronę 3 września 1967 r. w ramach akcji znanej jako „Dagen H” (Dzień H), która została starannie zaplanowana i przeprowadzona w ciągu jednej nocy. Zmiana ta była podyktowana potrzebą łatwiejszej integracji z resztą Europy i poprawy bezpieczeństwa na drogach. Islandia poszła za przykładem Szwecji i 26 maja 1968 r. zmieniła kierunek jazdy na prawostronny. Zmianie tej towarzyszyły również wysiłki na rzecz ujednolicenia ruchu drogowego z sąsiednimi krajami i poprawy bezpieczeństwa na islandzkich drogach.

Aktualna sytuacja na świecie

Kraje, które do dziś jeżdżą po lewej stronie, często trzymają się tego zwyczaju ze względu na tradycje historyczne i kulturowe. W wielu przypadkach zmiana kierunku jazdy byłaby trudna ekonomicznie i logistycznie, co przyczynia się do zachowania obecnego systemu.

Obecnie większość krajów europejskich jeździ po prawej stronie. Wyjątkiem są Wyspy Brytyjskie (Wielka Brytania i Irlandia), Malta i Cypr, które nadal utrzymują jazdę po lewej stronie. Kraje te mają głębokie historyczne i kulturowe powody, aby utrzymać ten zwyczaj.

Řízení v levostranném provozu

Jak wygląda jazda w ruchu lewostronnym?

Jazda po lewej stronie jest zasadniczo taka sama jak jazda po prawej stronie. Nie musisz posiadać żadnego specjalnego prawa jazdy. Jazda lewym pasem może początkowo stanowić wyzwanie dla niektórych kierowców, ale w rzeczywistości jest łatwa i wymaga tylko trochę praktyki. Oto kilka wskazówek i informacji, które pomogą Ci się dostosować.

  • Nie siadaj na miejscu pasażera: wsiadając do samochodu, pamiętaj, że musisz usiąść za kierownicą, która znajduje się po prawej stronie pojazdu.
  • Zmiana biegów i jazda: podczas zmiany biegów należy uważać, aby nie uderzyć prawą ręką w drzwi. Zmiana biegów lewą ręką może być początkowo nietypowa, ale szybko się do niej przyzwyczaisz. Inną opcją jest automat, który jest łatwiejszy w obsłudze.
  • Ruch na skrzyż owaniach: pamiętaj, aby skręcać na skrzyżowaniach w lewo. Na rondach należy jechać zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Wjeżdżając na rondo, ustąp pierwszeństwa pojazdom, które już się na nim znajdują.

Chociaż większość świata jeździ po prawej stronie, kraje, które trzymają się jazdy po lewej stronie, często utrzymują tę tradycję ze względu na wpływy historyczne, kulturowe lub kolonialne.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj